• Beste service in de regio
  • Groot assortiment nieuwe / gebruikte velgen & banden
  • Snelle levering
  • Gemakkelijk contact

Menu

EGR Uitschakelen

Een EGR klep zit standaard op alle moderne dieselmotoren. De EGR klep bevindt zich in het motorsysteem. De klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaatsvindt van de NOx uitstoot van de motor. NOx staat voor stikstofoxide of stikstofdioxide. Als er teveel zuurstof in een dieselmotor verbrand wordt, komt deze stof vrij. 



De EGR klep functioneert niet optimaal 

Indien de de ERG klep niet werkt, kapot of vervuild is kunt u problemen ervaren tijdens het autorijden. Er zijn veel oorzaken die een kapotte EGR klep kunnen veroorzaken.
De volgende algemene kenmerken kunnen wijzen op het niet optimaal functioneren van de EGR klep.

  • Het storingslampje van de motor brandt
  • De auto stoot zwarte rook uit 
  • Hoog brandstofverbruik
  • Een stotterende motor
  • Onregelmatige vermogensopbouw

Om hier specifieker op in te gaan, kunnen we het falen van EGR kleppen opdelen in twee soorten. Een EGR-klep kan altijd open of gesloten staan.
Als de EGR-klep open blijft staan, komen er voortdurend uitlaatgassen in het inlaatspruitstuk. U zult een of meer van de volgende symptomen opmerken:

  • Het storingsindicatielampje brandt op uw dashboard
  • Door koolwaterstoffen kan de geur in uw auto toenemen
  • Een ruw stationair toerental bij het starten van de motor
  • Heel veel rook 
  • Minder vermogen

 Kenmerken van een altijd gesloten klep:

  • De auto voldoet niet aan de emissietest
  • Een te vroege ontsteking van de brandstof wanneer de temperatuur te hoog wordt
  • Het storingsindicatielampje brandt op uw dashboard

EGR uitschakelen



Het uitschakelen van het EGR systeem kunt u bij ons in de werkplaats laten doen.
Hiermee verhelpen wij een breed scala aan problemen en storingen.
Wij passen de software aan waardoor de EGR klep niet meer nodig is.
Zo bespaart u veel kosten en heeft u minder vervuiling in de motor. 

Wat is een EGR ?


EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation. Heel kort gezegd komt het erop neer dat een deel van de uitlaatgassen terug de verbrandingskamer in worden geleid, om zo de uitstoot van stikstofoxide te reduceren. Fabrikanten moeten hun motoren immers aan bepaalde standaarden laten voldoen zoals de Euro-normen, die onder meer toezien op de hoeveelheid NOx die een verbrandingsmotor per kilometer mag uitstoten.
De uitlaatgassen worden door een stalen leiding en via een EGR koeler naar het inlaatspruitstuk geleid. Daar worden de uitlaatgassen vermengd met de lucht die de verbrandingskamer in wordt gezogen. De uitlaatgassen zorgen ervoor dat verbrandingstemperatuur daalt en dat de uitstoot van NOx omlaag wordt gebracht. Uiteraard regelt de computer hoe ver de klep open of dicht staat. Dit is afhankelijk van onder meer de belasting en het toerental van de motor. Zo staat de EGR klep in sommige gevallen niet open tijdens stationair draaien en vrijwel nooit bij vollast.

Vragen? Neem gerust contact met ons op!